MATERI GEOGRAFI


GEOGRAFI UNIVERSITAS NEGERI MEDAN

Minggu, 20 Oktober 2013

Kartografi sebagai suatu sistem komunikasi

BAB I
1.0  PENGENALAN
Dalam kehidupan harian, manusia harus berkomunikasi dan bermasyarakat. Boleh dikatakan seseorang itu tidak dapat tinggal bersendirian tanpa berhubung antara satu dengan yang lain. Komunikasi wujud di dalam beberapa hal. Seperti dalam kehidupan harian banyak contoh­ contoh komunikasi yang boleh membantu kita memahami proses, definasi danjenis komunikasi. Contoh alat pandang dengar iaitu radio dan televisyen adalah merupakan salah satu cara komunikasi, jika mahu dihuraikan banyak lagi conloh-contoh komunikasi yang boleh dipaparkan. Tetapi apa yang penting disini kita ingin menghuraikan salah satu bentuk komunikasi yaitu komunikasi dalam pemetaan Adalah agak sukar untuk memberikan definasi dalam bagi peta kerana terdapat berbagai jenis dan kegunaannya. Bagaimanapun definasi ini boleh diberikan dengan menganggap semua peta mempunyai perkara-perkara berikut:
- peta mengandungi maklumat - maklumat ini dipersembahkan dalam bentuk grafik seperti dalam bentuk imej lukisan, rajah atau persembahan gambar seeara semula jadi. - seeara amnya, tujuan peta adalah untuk memberi maklumat kepada pengguna pera.
Dengan lain perkataan, semua peta mempunyai sebilangan maklumat yang dipersembahkan secara grafIk dan sebagainya yang membolehkan pengguna peta menghargai makiumat tersebut.
Tujuan utama peta dalam erti kata yang meluas ialah sebagai ejen komunikasi kepada pengguna peta. Pembuat peta, ahIi kartografI, membekal dan menyebarkan makiumat spatial kepada pengguna peta. Komunikasi jenis ini kita kenali sebagai komunikasi dalam kartografI. Komunikasi dalam kartografI banyak menggunakan simbol-simbol titik, garisan dan keluasan berserta dengan angka, huruf, warna, ton, corak dan lain-lain lagi. Simbol-simbol ini direka dan dimunipilasikan dengan berbagai cara mengikut keadaan ubahan pandang (visual variables) dan di anggapkan sebagai satu bahasa atau isyarat dalam berkomunikasi.
Adalah menjadi tanggong jawab ahli kartografi untuk menjalankan tugasnya dengan sempuma agar satu bentuk komunikasi yang optima melalui peta dapat direka dan disebarkan kepada penguna peta. Apabiia penguna peta memahami apa yang hendak di sampaikan maka komunikasi kartografI itu berjaya.
2.0 KOMUNIKASI BIASA
Komunikasi dalam istilah yang am ialah pemindahan iImu pengetahuan, idea dan makiumat daripada seorang ke orang yang lain atau dari satu kumpulan ke satu kumpulan yang lain.
Bentuk komunikasi secara umum adalah melalui perantaraan bahasa di mana boleh ditutur atau ditulis. Bagaimanapun, ada juga perantaraan lain yang digunakan sebagai komunikasi seperti asap, bendera atau isyarat cahaya. Nota muzik juga boleh digunakan untuk menyampaikan makiurnat. Kesemua bentuk komunikasi ini adalah seperti yang ditunjukkan
Igguna Saluran dalam proses komunikasi adalah cara penghantaran maklumat. lanya berbeza dari [epada maklumat grafik (seperti peta, surat khabar, buku, gambar dan lukisan) dengan bunyi seperti 19rafi. pertuturan, bahasa dan muzik, dan isyarat cahaya serta banyak lagi jenis isyarat seperti lURgan isyarat asap, bendera, senyuman atau kerdipan. kadan 's) dan           Proses komunikasi akan hanya berjaya jika pembekal maklumat memberi saluran yang difahami oleh penerima, dimana penerima mampu menukarkan saluran tersebut kepada maksud dan kandungan maklumat itu boleh diertikan. Biasanya maklumat ini mestilah puma menjawab keperluan dan kehendak penerima. Didalam proses komunikasi tadi terdapat faktor da gangguan yang tidak boleh diabaikan. OIeh itu peratusan penerimaan maklumat dan memahaminya adalah tidak seratus peratus seperti maklumat yang di sampaikan.
3.0 KOMUNIKASI KARTOGRAFI
Apabiia komunikasi ini dikaitkan dengan kartografi ia mengambil tempat antara ahli nat kartografi dengan pengguna peta dengan berperantaraan peta.
Mengenal pasti tujuan dan kegunaan peta adalah langkah aWal dalam pembuatan peta. lni arlilah bertujuan untuk mengenalpasti kawasan yang hendak dipetakan dan juga sasaran atau penguna peta. Apabila tujuan peta, kawasan yang hendak dipetakan dan siapa pengunanya maka ahli kartografi akan merekabentuk peta mengikut selera penguna dengan pemilihan simbol grafIk: yang bersesuaian. Koeman 1971 menyatakan cara persembahan alam nyata ur kepada penguna peta dengan istillah 'How do I say what to whom' ini bermaksud mengenal :asi pasli tujuan peta dan kepada siapa ditujukan.
4.0 KOMUNIKASI BAHASA DIBANDINGKAN DENGAN KOMUNIKASI KARTOGRAFI
Komunikasi secara pertuturan atau tulisan telah menjadi perkara biasa pada semua. Semua bahasa diwujudkan daripada perkataan. Untuk mencapai maksud, ayat itu mestilah disusun dengan betul walaupun susunan itu tidak selalunya mencapai maksud. Sebagai contoh dalam kenyataan ini, "Kucing itu duduk di atas tikar" dan "Di atas tikar, kucing itu duduk". Kedua-dua ayat ini boleh diterima dan membawa maksud.
Bagaimanapun, ayat yang pertama adalah lebih difahami dan sesuai digunakan tetapi ayat yang kedua masih betul mengikut hukum-hukum tatabahasa. Jika kita menyimpang dari susunan tatabahasa seperti contoh, "Tikar di atas kucing itu duduk", pernyataan ini sudah menjadi salah dan tidak dapat difahami. Lain-lain bahasa juga mempunyai hukum-hukum tatabahasanya sendiri dalam membuat penyusunan ayat tetapi semua bahasa memerlukan susunan yang betul iaitu semuanya mempunyai hukum-hukum tatabahasanya.
Ayat-ayat dalam ucapan atau teks tulisan mestilah dalam susunannya yang khusus. Oleh itu, lapuran teknikal sebagai contoh, mungkin dimulakan dengan pengenalan kemudian diteruskan dengan penerangan prosidur kerja dan diakhiri dengan analisa keputusan dan kesimpulan. la akan menjadi sukar untuk difahamai jika terkeluar dari susunan inL
Dalam hal bahasa pertuturan, penerima maklumat mestilah menerimanya dengan betul apa yang dituturkan. Penutur bolehIah memberi penekanan kepada perkara-perkara yang penting dengan mengulanginya. Pada hakikatnya, ia telah memberi maklumat itu dengan sempurna dan sebenarnya. Bagaimanapun, penerima masih boleh membuat pendapat atau pentafsiran sendiri ke atas maklumat itu.
lni adalah hampir sarna dengan bahasa tulisan, walaupun di sini sudah tentu pembaca bebas untuk membaca separuh dan memberi komen di atas penulisan tersebut. Penulis tidak boleh memaksa pembaca untuk memulakan pembacaan pada halaman pertama dan membacanya sehingga ke halaman terakhir, walaupun itulah yang biasanya dilakukan.
Perkara yang utama dalam bahasa komunikasi ialah bahasa itu difahami termasuk betul susunan tatabahasanya. Ada pendapat mengatakan, sekeping gambar mempunyai nilai seperti seribu perkataan (a picture is worth a thousand words). Seperti contoh, jika kita hendak menggambarkan kereta kepada orang yang tidak pernah melihatnya, komunikasi ini akan berlaku dengan lebih mudah lagi jika dapat kita tunjukkan gambar kepadanya. Dengan sekeping gambar ini boleh mengatasi masalah bahasa jika pelanggan tidak memahami bahasa yang dipertuturkan.
Contoh ini adalah sesuai untuk peta topografi, ia memberi gambaran tentang sesuatu tempat. Seseorang yang tidak biasa dengan sesuatu kawasan itu masih boleh memahaminya dengan peta dan memberi penafsiran terhadap kawasan itu walaupun peta itu menggunakan bahasa yang tidak difahafalkannya. Penekanan harus diberi di sini di mana pengetahuan dan pengalaman pengguna adalah sangat penting terutamanya dalam konteks memahami peta. Garis kontor
Peta Sebagal Sistem Komunikasi sebagai contoh, adalah suatu cara yang biasa untuk menggambarkan bentuk muka bumi sesuatu kawasan. Bagairnanapun, seseorang yang tidak tahu apa itu garisan kontor, akan Semua agak terkeliru dan tidak dapat memahami tujuan garisan tersebut.
Dalam contoh di atas, sudah nyatalah bahawa gambar dan peta boleh memenuhi fungsi komunikasi jika dibandingkan dengan percakapan dan penulisan. Bagaimanapun, jika penulis menggunakan sebaik-baiknya bahasa dengan tatabahasa yang betul dan difahami oleh pembaca, maka ia berjaya menyampaikan maklumat itu. i ayat dari Dalam kartografi ada bahasa dan tatabahasanya yang tersendiri dimana ahli kartografi dapat sudah menitik beratkan maklumat mana yang penting dan yang kurang penting. Umpamanya dengan lulcum menggunakan ubahan sais dan warna. Sebagai contoh, garisan atau titik kurang penting di lkan gambarkan dengan sais yang kecH, yang penting di nyatakan dengan sais besar, dari segi wama penggunaan warna yang cerah dan gelap dan juga beberapa kombinasi antara warna dan sais dapat memberikan perbedzaan dan penekanan kepentingan sesautu maklumat. Jleh itu, Walaubagaimanapun tiada terdapat teks tulisan untuk mengajar penguna bagaimana hendak iteruskan meneari maklumat yang di perlukan. Ruang petunjuk pada peta dapat membantu pengguna peta ulan. Ia memahami makna sesautu simbol dalam peta.
Pengguna peta tidak akan wujud sehinggalah ia telah memperolehi pengetahuan yang khusus. Jl apa Dalam hal ini pengalaman pengguna peta seeara semulajadi atau dari persekitaran dan juga ; penting mempunyai minat dapat membantu dalam memperolehi maklumat yang khusus. Sebagai eontoh, npurna bila anda meliliat pada peta topografi dengan kawasan yang pertama kali anda melihatnya, afsiran apakah imej pemandangan yang anda fikrikan. Biasanya, ia adalah sesuatu yang berkaitan dengan pengalaman anda.
Walaupun simbol peta boleh dianggap sebagai titik-titik, garisan-garisan, keluasan, nama-nama k boleh geografi dan dilihat sebagai rekabentuk simbol, semuanya dapat ditafsirkan. Simbol-simbol ini anya menjadi ingatan pada pengguna peta dan menjadi pengetahuan yang baru baginya.
5.0 FAKTOR KEBERKESANAN SISTEM KOMUNIKASI
Oleh kerana peta adalah merupakan satu sistem komunikasi diantara pembuat peta dengan dak pengguna peta maka sudah tentulah wujud beberapa kelemahan dalam penyampaian maklumat kan yang menyebabkan ketidak berkesanan pada pengguna peta. Oleh itu, untuk meneapai m keberkesanan dalam meneapai sistem komunikasi adalah bergantung kepada beberapa faktor bahasa berikut:­
5.1 Kecekapan Pembuat Peta
Kecekapan pembuat peta mengkodkan atau menukarkan maklumat sebenar di atas permukaan ahasa bumi ke daiam bemuk grafik adalah peming bag! mencapai keberkesanan sesualu peta tersebut. :alaman Oleh itu, pembut peta adalah perlu memp1.myai pengetahuan dan kemahiran serta pengalama.'l mrar, di dalam memi\ih dan merekabentuk simbol-simbol, tulisan atau penghurufan danjuga pemilihan wama yang akan digunakan untuk mempersembahkan maklumat kepada pengguna peta. Simbol­ simbol yang dipilih hendaklah terdiri dari simbol-simbol yang mudah difahami serta sesuai dengan maklumat yang hendak disampaikan. Oleh yang demikian, seseorang pembuat peta bukan sahaja memerlukan pengetahuan inteliktual malahan perlu ada ciri-ciri persepsi visual supaya mencapai komunikasi graflk.
5.2 Bunyi atau Gangguan
Apa yang dimaksudkan dengan bunyi dan gangguan dalam sistem komunikasi kartografi adalah simbol-simbol yang direka tidak bersesuaian dengan data, pemilihan wama yang tidak sesuai, grafik yang tidak memuaskan, susunan, perletakan, saiz, gaya penghurufan yang tidak sesuai, tidak menarik'dan menganggu simbol-simbol lain, corak simbol garisan yang mengelirukan dan meyakitkan pandangan mata pembaca peta, maklumat atau simbol yang bercanggah dengan penerangan atau petunjuk, cetakan yang tidak memuaskan dan lain-lain lagi yang boleh menyebabkan hasil peta sukar difahami. Kesemua sebab atau punca yang dinyatakan di atas akan menyebabkan ntaklumat yang hendak disampaikan kepada pengguna peta menjadi terlindung dan tidak dapat ditafsirkan oleh pengguna atau mungkin disalah tafsirkan. Secara amnya, terdapat dua jenis gangguna iaitu:­
a) Gangguan conceptual
 iaitu gangguan yang diwujudkan oleh pembuat peta dalam usahanya untuk memilih dan merekabentuk simbol untuk menyampaikan maklumat mengenai realiti fizikal.
 b) Gangguan perceptual
Gangguan yang diwujudkan dari pihak pengguna. Pengalaman dan pengetahuan pengguna peta mempengaruhi bagaimana cara ia membaca peta danjenis maklumat yang diperolehi dari peta tersebut.
6.0 KOMUNIKASI KARTOGRAFI DAN REKABENTUK PETA Seperti yang telah dinyatakan, proses komunikasi kartografi akan hanya berjaya jika pemberi maklumat (ahli kartografi) mengeluarkan isyarat (peta) yang mudah di fahami oleh penerima (pengguna peta). Penerima mestilah boleh mentafsirkan isyarat itu dengan menukarkannya kepada maksud.
Walau bagaimanapun, komunikasi kartografi yang berjaya adalah lebih daTi pentafsiran dan pemaharnan simbol yang tersendiri. Ianya juga merupakan pemahaman yang lengkap mengenai hubung kait antara maklumat geografi dan penyebaran maklumat spatial. Untuk peta tematik, ianya juga bennaksud pemaharnan yang sempurna mengenai maklumat tematik dengan asas-asas dalam geografi.
Satu daripada keperluan untuk mencapai pengertian pada perhubungan dan maklumat spatial ialah rekabentuk daTi ahli kartografi yang sesuai bagi setiap simbolnya untuk menggambarkan rnaklumat. Rekabentuk simbol tidak hanya merupakan aktiviti mereka simbol yang berbeza pada setiap perkara atau benda yang hendak dipaparkan di atas peta. Ianya juga merupakan proses pemikiran bentuk yang sesuai untuk simbol yang akan menggarnbarkan jenis, sifat dan lokasi satu elemen di dalarn peta. Pada masa yang sarna, peta menggambarkan perkara yang menyeluruh sebagai menunjukkan peta adalah satu alat yang seimbang dengan tujuan untuk mewujudkan proses penglihatan yang optima pada pengguna peta. Oleh itu, rekabentuk simbol adalah merupakan salah satu langkah yang penting dalam proses komunikasi kartografi.
7.0     ALASAN BAHWA KARTOGRAFI DIANGGAP SEBAGAI PENDUKUNG PENTING UNTUK SELURUH ASPEK DALAM MENANGANI SIG
Alasan bahwa kartografi dianggap sebagai pendukung penting untuk seluruh aspek dalam menangani SIG
  • Peta merupakan tampilan SIG secara langsung dan interaktif, yang menggambarkan dimensi geospasial,
  • Peta dapat digunakan sebagai indeks visual fenomena suatu objek yang terkandung dalam suatu sistem informasi,
  • Peta sebagai bentuk visualisasi, dapat membantu eksplorasi data secara visual dan komunikasi visual hasil dari suatu SIG,
  • Sebagai output, perangkat lunak desain interaktif dari desktop kartografi mempunyai fungsi yang sangat penting sebagai output dari SIG yang mutakhir.
Dari empat dasar visualisasi dalam SIG (eksplorasi, analisis, penyajian dan akses data), media presentasi merupakan alat yang paling berkembang pesat (Robinson et al , 1995 dalam Kraak dan Ormeling, 2007).











BAB II
KARTOGRAFI SEBAGAI SUATU SISTEM INFORMASI

1.       Kartografi Sebagai Suatu Sistem Komunikasi
Agar dapat menyebarkan dan melaporkan suatu informasi yang berguna, manusia telah  mengembangkan beberapa metode dan ketrampilan tertentu untuk dapat melakukannya. Beberapa metode komunikasi adalah bahasa tulis menulis (literacy), bahasa lisan (articulacy), dan penggunaan angka-angka (numeracy).

Sedangkan metode yang digunakan untuk komunikasi yang menggunakan cara grafis disebut graphicacy. Graphicacy terdiri dari berbagai teknik mulai dari penggunaan fotografi, sampai ke peta, graflk dan diagram. Semua cara grafis tersebut mempunyai satu hal yang umum yang membedakan dengan metode lain yaitu penggunaan bentuk dua dimensi untuk menyampaikan dan menyajikan konsep-konsep dan ide-ide.

Hubungan keruangan dapat saja disajikan dalam bentuk kata-kata atau angka-angka, tetapi hal itu kurang efisien, seperti pernah disebutkan oleh suatu ungkapan: "suatu gambar dapat berarti seribu kata-kata" (a picture is worth a thousand words).

Peta menggunakan simbol-simbol dua dimensi untuk mencerminkan fenomena geografikal atau dengan suatu cara yang sistematis, dan hal ini memerlukan kecakapan untuk membuatnya dan membacanya. Peta merupakan teknik komunikasi yang tergolong dalam cara gratis, dan untuk efisiensinya kita harus mempelajari dengan baik atributatribut/elemen-elemen dasamya, sepertijuga pada caracara komunikasi yang lain.
Kita harus mempelajari bagaimana fungsi dari peta itu?
Suatu sistem komunikasi, dengan cara apapun mempunyai hal yang sama, yaitu secara umum, komunikasi mempunyai jaringan yang secara sederhana terdiri dari:
- sumber (source of information)
- saluran yang menyalurkan informasi tersebut (channel)
- orang yang menerima informasi itu (recepient)
Pada hakekatnya sistem dasar dari komunikasi itu dapat digambarkan dalam diagram berikut:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhLF36WlIucz23fIPfoz-uxLkDtSfKZEQNHunwj0_oAhfmf0ISrlhRDAlbmWGyHnKsE_hpNXARzJ7rmju6gvPghFtKzkvLJQJpRtfyR7i39dNwTpGy2A5S2wr-JKYnQMTiUmUVBmO9aSps/s400/004.jpg

Gb. 1.1. Sistem Komunikasi
Contoh dalam kehidupan kita sehari-hari sebagai berikut:

Misalnya dalam bahasa lisan
Source        : orang yang berbicang
Encoder     : suara yang diucapkan (voice mechanism)
Channel     : gelombang suara yang bergema di udara/signal (sound waves)
Decoder    : kemampuan telinga dan otak si penerima untuk dapat menangkap arti suatu itu
Recepient : si pendengar atau omng yang diajak berbicara
Noise      : elemen-elemen yang tidak diinginkan yang dapat mengganggu proses suatu komunikasi, misahlnya : suara gaduh atau suara yang tidak jelas dan sebagainya
Pada sistem komunikasi kartogratis, adalah sebagai berikut
Sources    : adalah dunia nyata (real world)
Encoder   : simbolisasi yang digunakann untuk mewakili kenampakan di bumi pada suatu peta
Signal     : adalah peta itu sendiri, yang merupakan gambaran gratis dua dimensi, yang disusun oleh simbol-simbol
Decoder   : yaitu mekanisme mata otak dari si penerima, setelah membaca arti dari simbol-simbol dalam peta tersebut
Recepient : pembaca data
Noise        : kekeliruan dalam penciptaan simbol-simbol, penerangan yang jelek, kurang terampil dalam membaca peta dan sebagainya
Dapat digambarkan sebagai berikut:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgt5kH32xPIpLKubstG3iUlW7nGTSUhmnxLg0FhoqXGRKsR7VLIgU2kGcq2_wX9oNC8wJ7-sq-M1hFtpckY1MEEbDu-IW8PkVqFQqoOx22hAslCDdoP6xiui3Nl5iWjy7KKUkf8gYIi_-o/s400/005.jpg


Gb. 1.2. Diagram Sistem Komunikasi Kartografis
Walaupun dari kedua diagram terlihat adanya perbedaan-perbedaan komponen dalam sistem komunikasi kartograiis dibanding dengan sistem lainnya, namun karakteristik dasar dari sistem-sistem komunikasi itu adalah semua sama yaitu menyampaikan ide pada orang lain melalui media tertentu.
Suatu hal yang perlu diperhatikan oleh pembuat peta atau pakar kartogratis adalah bahwa orang tersebut akan tahu tentang berbagai proses pengangan-anganan (mental processes) dari pada pengguna peta yang diharapkannya, seperti dia akan tahu pula tentang teknik-teknik penciptaan simbol-simbol kartogratis.

Agar pesan ( gambar ) itu dapat dimengerti,maka harus ada bahasa yang sama antara  sipengirim dsan sipenerima.disinilah peranan seorang karotgrapher,dimana dia harus bisa memahami apa yang hendak disampaikan terdsebut dan diterjemahkan kedalam bahasa simpbol agar sipenerima  dapat mengerti.
Dalam pemakaian bahasa simbol seorang kartografer harus memahami betul masalah nya,bukan hanya dari bentuk simbol itu saja,tetapi arti serta desain simbol tersbut, atau sengan kata lain penyajian secara keseluruhan dari peta itu sendiri. Hal ini penting agar peta mudah dibaca, mudah dimengerti,mudah di tafsirkan,mudah dianalisa,sehingga memberi mamfaat semaksimal mungkin susuai maksud dan tujuannya.dengan demikian jelas bahea tujuan dari kartografi adalah mengumpulkan dan menganalisa data dari hasil ukuran berbagai pola unsur permukaan bumi dan menyatakan unsur-unsur tersebut secara grafis dengan skala tertentu sehigga unsur-unsur tersebut dapat terlihat dengan jelas, mudah dimengerti dan dipahami.berikut ini disajikan gambar tentang peta sebagai media komunikasi :

Koleksi Data
Seleksi                                                                                     Klasifikasi
Text Box: Pembuatan peta
 



                                                                                              
Penyerdehanaan                                                                  Simbolisasi
 






Membaca                                                                        Analisa

Interpretasi
Proses pembuatan dan pemamfaatan peta




DAFTAR PUSTAKA
·                http://bandonoisi.wordpress.com/2011/03/30/bahan-kartografi-peta-sebagai-sumber-informasi/
·                http://id.wikipedia.org/wiki/Sistem_informasi_geografis



BANTU SAYA MEMBAGIKAN BLOG INI

- See more at: http://www.seoterpadu.com/2013/07/cara-membuat-kotak-komentar-keren-di_8.html#sthash.P9EsiDMI.dpuf